
Welkom in 1A
In de secundaire scholen van het Hartencollege vergelijken we het eerste jaar met een wandelroute. Een leerling kan daarbij het parcours volgen in 4 verschillende wandelgroepen (2 op campus Onderwijslaan en 2 op campus Weggevoerdenstraat).
Sommige leerlingen gaan tijdens de tocht op zoek naar extra uitdagingen (complexere leerstof), willen juist kiezen voor steile beklimmingen (meer leerstof) en vinden met een kaart graag hun eigen weg (zelfstandigheid).
Andere leerlingen vragen liever regelmatig de weg en krijgen graag wandeltips (begeleiding) of blikken tijdens een rustmoment graag even terug op de reeds afgelegde weg (herhaling en remediëring). Een gps is bij de tocht voor sommige leerlingen een handig en nuttig instrument bij het vinden van hun weg (hulpmiddelen).
HARTENCOLLEGE SECUNDAIR |
||||
CAMPUS
|
CAMPUS
|
|||
1Abasis – uitbreiding |
|
1Abasis |
|
1Bbasis |
![]() |
![]() |
![]() |
||
Op tocht met een goed gevulde rugzak |
|
Op tocht met een rugzak met basisboeken |
|
Op tocht met een rugzak met veel materiaal en een beperkt aantal boeken |
De leerlingen dragen tijdens hun wandeltocht een goed gevulde rugzak. Naast de basisdoelen werken zij ook aan de uitbreidingsdoelen. De leerlingen krijgen extra tijdsruimte om de verdiepende doelen te realiseren. In het vak WeLL (1 uur) wordt er gewerkt rond welbevinden en leren leren. De 2 resterende uren in de lessentabel geven leerlingen de kans om te kiezen voor een verkennend keuzevak (kunst, woord, STEM of sport).
|
|
De leerlingen dragen tijdens hun wandeltocht een rugzak gevuld met basisboeken. De nadruk ligt vooral op de basisdoelen. Dit maakt de lessen minder theoretisch. De leerlingen krijgen extra tijd om de basisdoelen te realiseren. In de lessentabel wordt eveneens het vak WeLL (1 uur) opgenomen met focus op welbevinden en leren leren. De 2 resterende uren in de lessentabel geven leerlingen de kans om te kiezen voor een verkennend keuzevak (kunst, woord, STEM of sport). |
|
De leerlingen in de wandelgroep 1B hebben in hun rugzak een beperkt aantal werkboeken en heel wat praktische tools. Zij werken aan andere basisdoelen dan de leerlingen van 1A. Verschillende lessen krijgen ze in co-teaching. Dit betekent dat er meerdere leerkrachten voor de klasgroep staan. Ook hier wordt in de lessentabel het vak WeLL (1 uur) opgenomen met focus op welbevinden en leren leren. Voor de 3 resterende uren kunnen leerlingen ervoor kiezen om kennis te maken met office, zorg en kunst via modules of om extra te sporten. |
Hoog tempo |
|
Gematigd tempo |
|
Rustmomenten |
Het tempo voor de basisdoelen ligt in deze wandelgroep vrij hoog. De leerlingen krijgen wel iets meer tijd om de complexere en abstracte uitbreidingsdoelen onder de knie te krijgen.
|
|
In deze wandelgroep ligt de focus volledig op de basisdoelen waardoor de leerlingen meer verwerkingstijd hebben. Er zijn extra rustmomenten die kunnen gebruikt worden voor herhaling en/of remediëring.
|
|
Het is voor leerlingen in 1B belangrijk om voldoende rustmomenten in te lassen die afgestemd zijn op de noden van elk van hen. Deze leerlingen kunnen rekenen op individuele hulp. De vakleerkrachten zullen tijd maken voor herhaling, overleg en remediëring.
|
Kaart en kompas naast de wegwijzers |
|
De weg vinden met een gps |
|
Op stap met een lokale gids |
De leerling komt terecht in een klasgroep van ongeveer 22 leerlingen. De leerlingen zijn niet alleen afhankelijk van wegwijzers, maar krijgen ook een kaart en kompas mee. Van de leerlingen wordt dus een zekere graad van zelfstandigheid verwacht bij het verwerken van de leerstof, maar in tegenstelling tot leerlingen in 1A + uitbreiding + Latijn krijgen ze iets meer tijd, begeleiding en hulpmiddelen om daarin te groeien. De inoefentijd is net iets groter.
|
|
De klasgroepen zijn kleiner (± 18 leerlingen). De leerlingen worden tijdens hun wandeltocht door 1A intensiever begeleid door hun vakleerkrachten. De leerlingen krijgen als hulpmiddel een digitale gps mee die hen helpt de weg te zoeken. De leerling dient natuurlijk wel over de vaardigheden te beschikken om deze gps te programmeren.
|
|
De leerling komt terecht in een kleine klasgroep van ongeveer 11 leerlingen. De leerlingen worden tijdens hun wandeltocht door 1B heel intensief begeleid door hun reisbegeleider/vakleerkrachten. Deze lokale gids legt de route af samen met de leerling. |
![]() |
![]() |
![]() |

Welbevinden en Leren Leren (WeLL) in het 1e jaar
Alle leerlingen in het 1e jaar krijgen wekelijks 1 uur WeLL. In dit vak besteden we aandacht aan bv. het gebruik van de schoolagenda als planningsinstrument, het inzetten van leerstrategieën, groepsgevoel, omgaan met elkaar en met sociale media …
WeLL in 1A
WeLL in 1B
Kan ik ook enkele vakken zelf kiezen in 1A?
Voor leerlingen uit de wandelgroep 1A basis + uitbreiding + Latijn worden de 5 lesuren keuzegedeelte volledig ingenomen door de lesuren Latijn.
Leerlingen die de wandelgroep 1A basis + uitbreiding of 1A basis volgen, kunnen op basis van hun interesses of talenten een keuze maken uit 2 uur sport, STEM, woord of kunst.
Lessentabel