Hoe we binnen onze school willen werken aan de gelijke kansen van elke leerling vinden we terug in ons schooleigen opvoedingsproject. Daarin staat te lezen: “Wij staan open voor elke mens en verwerpen daarom principieel elke vorm van racisme of sociale uitsluiting. Wij willen immers dat elke leerling, begaafd met eigen talenten, zich maximaal kan ontplooien in een aangepaste studierichting, waarbij we iedere keuze als gelijkwaardig beschouwen. Niet de studierichting primeert maar wel de optimale kansen die jonge mensen er vinden. Binnen de eigenheid van elk studiegebied streven we naar kwaliteit en een veelzijdige persoonlijkheidsvorming, zodat elke jonge mens kans krijgt op succesvolle verdere studie en zinvol werk.”
Als school willen we alle leerlingen maximale kansen bieden. Het is ons doel om alle leerlingen tot volle ontplooiing te laten komen. Hierbij baseren we ons op onderstaande uitgangspunten:
- De leerling staat centraal.
- We werken vanuit diversiteit.
- We hebben oog voor al onze leerlingen.
- We bieden interactief onderwijs.
- We maken samen school.
Op regelmatige basis gaan we na wat de noden zijn van onze leerlingen, leerkrachten en ouders. Op basis van hun input werken we initiatieven uit om de kansen van al onze leerlingen te verhogen. Bij deze uitwerking is er steeds een nauwe samenwerking met alle actoren van de school: de leerlingen, de leerkrachten, de ouders, de leerlingbegeleiding, het zorgteam en het ondersteunend personeel.
Taal
Een goede taalvaardigheid is een voorwaarde om een succesvolle schoolcarrière uit te bouwen en om te kunnen deelnemen aan de samenleving. Via onderstaande initiatieven stimuleren we de taalontwikkeling van onze leerlingen.
-
- Leerlingen krijgen de kans om volgens hun niveau te werken aan hun taalvaardigheid.
- Tijdens de maand september leggen al onze leerlingen uit het 1e jaar een taaltest af. Op basis van de resultaten en de feedback van de vakleerkrachten krijgt elke leerling individuele remediërings- of verdiepingsoefeningen.
- Leerlingen krijgen hulpmiddelen aangeboden om hun taalvaardigheid te verbeteren. Zo bieden we hen schrijfkaders aan en leren we hen taalhulpmiddelen gebruiken.
- Elke leerkracht heeft aandacht voor school- en vaktaal.
- …
- Leerlingen worden gestimuleerd om zoveel mogelijk te lezen.
- We organiseren maandelijks een leeskwartier en taalwedstrijd.
- De toiletten worden opgefleurd met gedichten.
- Tijdens de middagpauze kunnen leerlingen terecht in de schoolbibliotheek.
- …
- Leerlingen die nood hebben aan extra ondersteuning kunnen, na overleg met de leerling en de klassenraad, extra begeleid worden door het GOK-team.
- We stimuleren de aandacht voor het taalgebruik tijdens een talendag. Tijdens deze dag maken de leerlingen, via creatieve workshops, kennis met verschillende talen en culturen.
- …
- Leerlingen krijgen de kans om volgens hun niveau te werken aan hun taalvaardigheid.
Leren leren – leren plannen
Om alle leerlingen de kans te geven zich ten volle te ontplooien, hebben we aandacht voor de verschillende talenten, mogelijkheden en manieren waarop onze leerlingen leerstof verwerken en tot leren komen.
-
-
- Tijdens de lessen wordt er ingezet op differentiatie en activerende werkvormen.
- Elke vakleerkracht heeft aandacht voor leren leren en leren plannen. Tijdens de maand september krijgen leerlingen concrete tips over hoe ze het best een planning opmaken en hoe ze het vak moeten studeren. Elke vakleerkracht verwijst op regelmatige tijdstippen naar deze tips en past ze samen met de leerlingen toe.
- Leerlingen die hier nood aan hebben kunnen van maandag tot en met donderdag terecht in de huiswerkklas. Hier zijn leerkrachten aanwezig die hen begeleiden bij het maken van opdrachten en studeren van leerstof. Er is steeds een nauwe samenwerking met de vakleerkracht zodat de leerling optimaal begeleid kan worden. Ouders kunnen via het leerlingvolgsysteem de begeleiding op de voet mee opvolgen.
- Tijdens de examenperiode kunnen leerlingen, van 11.15 uur tot 12.05 uur, terecht in de examenklas. Ze krijgen er ondersteuning bij het studeren van de leerinhouden voor hun examen.
- …
-
Welbevinden
De stap naar het secundair onderwijs is een grote stap in het leven van onze leerlingen. Daarom doen we er alles aan opdat ze zich goed zouden voelen in hun klas en op onze school.
Een leerling komt pas tot leren als hij/zij zich goed voelt. Het welbevinden van onze leerlingen ligt ons nauw aan het hart.
-
-
- De eerste schooldag rollen we steeds de rode loper uit voor al onze leerlingen en zorgen we voor een warm onthaal.
- Tijdens de maand september worden er tal van teambuildingsactiviteiten georganiseerd zodat de leerlingen elkaar beter leren kennen.
- Doorheen het schooljaar werken we rond psychosociale thema’s zodat leerlingen op een constructieve manier bewust en zorgzaam omgaan met zichzelf, de anderen en de samenleving. Zo nemen we deel aan:
- De week tegen pesten
- De Rode Neuzen Week
- De week van het Verzet tegen Armoede
- Saved by the Bell
- Paars
- …
- Twee maal per schooljaar hebben onze leerlingen een coachingsgesprek waarbij ze reflecteren over hun gedrag, welbevinden en resultaten. Op die manier krijgen ze een duidelijk beeld van hun sterke punten en werkpunten. Samen met de coach gaan ze op zoek naar methodieken om hun actiepunten aan te pakken.
- Leerlingen die tijdens de pauze kunnen ontladen of opladen, keren met meer energie terug naar de klas. Daarom bieden we tijdens de middag tal van activiteiten aan voor onze leerlingen. Bij dit aanbod houden we rekening met de wensen en noden van onze leerlingen. Zo kunnen onze leerlingen rustig vertoeven in de tuin en in de schoolbibliotheek of basketten en voetballen op de speelplaats of deelnemen aan tal van activiteiten, zoals:
- middagsport: voetbal, hockey, tafeltennis …
- middagactiviteiten: film, workshop breien, workshop sleutelhangers maken, gezelschapspelletjes spelen …
- Aan de hand van het Rots en Water programma werken we aan de communicatieve en sociale vaardigheden van onze leerlingen. Rots en water is een wetenschappelijk bewezen weerbaarheidstraining waarbij gewerkt wordt rond zelfvertrouwen, zelfrespect, zelfbeheersing, zelfverdediging en weerbaarheid. Tijdens de trainingen leren we onze leerlingen om
- stevig te staan
- op zichzelf te vertrouwen
- voor zichzelf op te komen
- hun eigen grenzen aan te geven
- nee te durven zeggen
- een eigen weg te durven kiezen
-
Binnen het schoolteam zijn er 4 gecertificeerde trainers die de sessies geven. In de eerste graad krijgen alle leerlingen de sessies aangeboden op verschillende momenten tijdens het schooljaar. Daarnaast organiseren we, afhankelijk van de klasgroepen, lessenreeksen voor andere jaren. Tot slot bieden we een aantal sessies aan buiten de lesuren voor leerlingen die zich hier vrijwillig voor inschrijven.
We merken dat door het volgen van deze sessies de leerlingen weerbaarder worden, hun eigen grenzen kunnen aangeven en dat dit bijdraagt tot een positief en veilig klas- en schoolklimaat. We zijn trots om een Rots en Water school te zijn!
Participatie
Als school hebben we de belangrijke taak om onze leerlingen te vormen tot jongvolwassenen die kunnen deelnemen en functioneren in onze huidige maatschappij. Dit is een taak die wij willen volbrengen met de hulp van de ouders en alle andere mensen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van onze leerlingen.
-
- Aan het begin van het schooljaar organiseren we een onthaalavond voor al onze leerlingen en hun ouders. Tijdens deze avond geven we meer informatie over het verloop van het verdere schooljaar. Dit informatiemoment wordt geleid door de titularis van de klas zodat alle betrokkenen elkaar leren kennen en weten bij wie ze terecht kunnen.
- Tijdens hun schoolcarrière moeten leerlingen op bepaalde momenten een studiekeuze maken. Vooraleer ze deze keuze maken, lopen we een traject waarbij zowel leerlingen, ouders als leerkrachten samenwerken en overleg plegen.